top of page

Näin saat ajan riittämään sisällön luomiseen


Tehtäviä on listoittain, mutta pitäisi keskittyä siihen tärkeimpään, omaan osaamiseen ja asiakkaiden auttamiseen. Sisältö on yksi asioista, jota pitäisi tasaisesti hoitaa. Sitä ei voi jättää tekemättäkään, sillä se johtaa tyhjiin kohtiin kalenterissa.


Voit hyvinkin saada kaikki haluamasi asiat tehtyä. Täytyy vain olla tehokas oman ajankäytön kanssa!



 

Sisällön luominen voi viedä paljonkin aikaa, jos et ole tarkkana. Jos keskityt vääriin asioihin ja jätät sisällön luomisen onnen varaan, sekoitat omaa aikatauluasi. (Etkä mitä luultavimmin saa myöskään niitä tuloksia, joita haluaisit). Sisällön suunnittelu säästää aikaasi ja auttaa hoitamaan siihen kuuluvat tehtävät tehokkaasti ja mutkattomasti.


Aika on tärkein ja arvokkain resurssisi, joten käytä se tehokkaasti. Tässä vinkit siihen, miten hoidat ja organisoit sisältösi tehokkaasti.


Aikatauluta tehokkaasti

Kun aika on kortilla, sinun pitää olla kalenterisi guru. Toki tässä ei ole kyse pelkästään sisällön aikatauluttamisesta vaan kokonaisuudesta. Sisällön luomisen pitäisi näkyä kalenterissasi. Älä luota siihen, että "teet sisältöä aina silloin kuin siihen on aikaa". Niin ei nimittäin tule tapahtumaan suurimman osan ajasta. Älä siis huijaa itseäsi!


Kalenteristasi pitää löytyä aikaa paitsi sisällön julkaisemiseen, myös sen tekemiseen. Aikataulutus on helpompaa, kun tiedät, mitä sinun pitää aikatauluttaa. Kalenteristasi pitäisi löytyä aikaa jokaiselle sisällön luomisen vaiheelle aina ideoinnista sisällön julkaisuun tai ajastamiseen asti:

  • Ideointi

  • Kirjoittaminen & Luominen

  • Editointi

  • Monikäyttö

  • Viimeistely

  • Aikatauluttaminen & Ajastus

Nämä vaiheet ottavat huomioon kaikki, jota sinun pitää tehdä sisällön luomisessa. Jos nämä löytyvät kalenteristasi, mitään ei jää tekemättä.


Aikataulutuksen voi tehdä monella eri tavalla. Itse tykkään jaotella eri vaiheet omiksi kokonaisuuksikseen, jotta voin keskittyä jokaiseen kunnolla. Älä paloittele varsinkaan luovia vaiheita liian pieniksi pätkiksi, sillä luovuus ruokkii itseään ja saa homman rullaamaan.


Näistä kolmesta blogitekstistä löydät lisää tietoa avuksesi:

Tiedä, mitä olet tekemässä

Suunnittelemattomuus tuhlaa aikaasi. Miksi? Siksi, että et pääse suoraan tekemään sisältöä vaan joudut miettimään ja suunnittelemaan ensin. Kun teet suunnitelmasi etukäteen valmiiksi, sisällön luominenkin on sujuvampaa ja nopeampaa. Lisäksi suunnitelman avulla estät itseäsi rönsyilemästä. (Mikä johtaa paremmin toimivaan sisältöön ja erottautumiseen, mutta se on toisen kerran juttu!).


Varmista, että sinulla olisi valmiiksi suunniteltuna ainakin nämä.


Aiheet ja teemat sekä valmiit ideat

Mistä aiheista sinä luot sisältöäsi? Määritä itsellesi 3-5 aihetta tai teemaa, jotka ovat sinun yrityksesi kannalta tärkeimpiä. Ne voivat olla ydinosaamistasi tai lempiaiheitasi. Kunhan sinulla on käsitys siitä, mistä aiheista pääasiassa luot sisältöäsi. Hommaasi helpottaa, jos mietit valmiiksi vielä ihan yksittäisiä ideoita sisältöön. Ota yksi aiheesi/teemasi ja lähde ideoimaan sen alle kuuluvia otsikoita, kysymyksiä ja valmiita postausideoita.


Kun sinulla on valmiina lista postausideoista, pääset suoraan luomaan sisältöä. Poimit vain itseäsi sillä hetkellä kiinnostavan aiheen ja lähdet luomaan. Et tuhlaa aikaasi suunnitteluun.


Suunnitelmat ja aikataulut markkinointikanaville

Sisältösuunnitelman eli sisältökalenterin merkitystä ei kannata missään tapauksessa vähätellä. Paitsi, että näet valmiista kalenterista kaikki tulevat sisältösi, joudut myös miettimään kokonaisuutta. Joudut miettimään, koska teet mainoksia ja milloin ylipäätään julkaiset sisältöäsi. Joudut miettimään sitä, miten kokonaisuus toimisi mahdollisimman hyvin ja parhaalla tavalla. Joten kyse ei ole nyt vain siitä, että kirjoitat postaukset kalenteriisi, vaan koko ajatusprosessista. Siitä, että selkeytät myös itsellesi mitä olet tekemässä.


Sisältösuunnitelman tekemiseen kuuluu myös se, että mietit kuinka monta kertaa sisältöä julkaiset missäkin kanavassa esimerkiksi kuukauden aikana ja miten markkinointikanavat jakavat toistensa sisältöä (ts. mitkä ovat markkinointikanavien roolit toisiinsa nähden).


Listaa itsellesi ensin ylös markkinointikanavasi ja julkaisutahtisi. Jos haluat, voit jo tässä vaiheessa merkitä ne kalenteriisi, niin näet miten ne jaksottuvat. Sinun ei tarvitse tässä vaiheessa merkitä kuin kanavan nimi oikealle päivälle. Sen jälkeen voit miettiä vielä mahdolliset jaot kanavasta toiseen ja myös merkitä ne ylös. Tämän jälkeen kirjoita ylös postaus- ja sisältöideasi kyseiselle päivälle ja kanavalle.


Luo monikäyttöistä sisältöä

Tiesitkö, että yrittäjät luovat yleensä aina enemmän sisältöä kuin pitäisi? Yksi suurimmista virheistä aikataulun näkökulmasta sisällön luomisessa on nimittäin se, että luodaan kertakäyttöistä sisältöä. Saatat ehkä luoda sisältöä suoraan somekanavaasi tai vaikkapa blogiin. Kun sisältö luodaan yhteen kanavaan, siitä tulee sen kanavan sisältöä etkä luultavasti käytä sitä hyödyksesi muuten. Luot siis jokaiseen kanavaan uutta sisältöä ja käytät sen mukaisesti myös aikaasi.


Jos aika on vähissä, luo vähemmän, mutta monikäyttöisempää sisältöä. Ota tavoitteeksesi esimerkiksi se, että jokaisesta sisällöstä ja julkaisusta pitää saada 2-3 muutakin sisältöä aikaiseksi. (Psst. Omista blogiteksteistäni saan yleensä 25-30 muuta sisältöä.. eli hoidat homman helposti! Kurkkaa esimerkkivideo tästä).


Luo siis sisältöä, jota voit käyttää monella eri tavalla. Joillekin se tarkoittaa sitä, että kirjoittaa blogin tai uutiskirjeen, jota voi käyttää somessa hyödykseen tai toisinpäin. Eli sitä, että keräät somepostauksista koko jotain, mitä voit hyödyntää blogin tai uutiskirjeen puolella. Se, mikä "lähtösisältösi" on, ei ole väliä. Jokaista sisältöä voi hyödyntää muillakin tavoilla.


Lue lisää sisällön monikäytöstä blogitekstistä Sisällön kierrättäminen ja monikäyttö.

 

Mitä tästä pitää jäädä mieleen? Älä kuvittele hoitavasi sisältöä vain jossain välissä. Valitse toistuva aika jolloin teet sisältöä, ja pidä siitä kiinni. Kaikki mitä voit suunnitella etukäteen, auttaa sinua vaikka se tuntuisi kuinka merkityksettömältä.

40 katselukertaa0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments


Markkinointipodcast Huoletonta sisältöä
bottom of page