Tunnistat ehkä tämän. Olet miettinyt sisältöäsi ja olet postaamassa sitä intoa täynnä seuraajillesi. Pääset hyvään vauhtiin ja VAU, mitä sisältöä saat julkaistua!
Päätät ryhdistäytyä ja hoitaa sisältöäsi säännöllisesti. Pikakelaus muutaman viikon päähän ja innosta tai säännöllisyydestä ei ole tietoakaan! Olet turhautunut ja motivaatio sisällön tekemiseen on aivan nollissa. Mikä ihme oikein mättää?!
Säännöllisyys on yksi omista vaikeimmista haasteistani sisällön luomisessa ja markkinoinnissa. Ja se on ollut sitä monta vuotta. Tiedän sen takaraivossa nakuttavan tunteen, kun jotain pitäisi julkaista, mutta kiire painaa päälle. Tiedän sen tunteen, kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä tai mikä edes toimisi ja kiinnostaisi. Ja sen turhautumisen, kun aikaa ei tunnu olevan tarpeeksi tulosten aikaansaamiseksi markkinoinnista. Eli en itsekään ole mikään säännöllisyyden kiiltokuvahahmo. Mutta, olen myös etsinyt keinoja tämän ongelman ratkaisemiseksi jo yli 10 vuotta ja tiedän, mistä homma kiikastaa!
Säännöllisyyden puute sisällön luomisessa ja julkaisemisessa on seurausta muutamasta toistuvasta ongelmasta. Kutsun niitä säännöllisyyden vihollisiksi.
Vihollinen #1: Suunnittelemattomuuden suo
Ensimmäinen vihollinen säännöllisyydelle on suunnitelman puute. Se, että sinulla ei ole mitään, mikä kertoisi sen, koska postaat, mitä postaat ja milloin luot sisältöäsi.
Suunnitelman merkitystä ei kannata väheksyä. Se on näistä kaikista tulevista vihollisista se tärkein ja siksi ensimmäinen. Tässä muutama juttu, jota tapahtuu, kun sinulla ei ole suunnitelmaa:
Rönsyilet helpommin.
Postauksesi jäävät kiireessä ja paineessa todennäköisemmin hoitamatta.
Käytät enemmän aikaa sisällön luomiseen kuin olisi tarve.
Olet tyytymättömämpi omaan sisältöösi.
Markkinointisi ei tunnu olevan hallinnassasi: et tiedä mikä toimii, mitä pitäisi tehdä ja mihin keskittyä.
Vihollinen #2: Liian raskas tahti
Sisällön julkaisujen määrästä löytyy yhtä monta ohjetta, kuin ohjeistajaakin. Milloin pitää postata joka päivä, tarina joka toinen tunti ja uutiskirje kolmesti päivässä. Mutta totuus on se, että sinulle itsellesi liian raskas tahti johtaa siihen, että et saa sisältöäsi julkaistua. Useimmiten se johtaa myös täyteen kyllästymiseen ja siihen, että jättää vain kaiken tekemättä.
Vihollinen #3: Täydellisyyden tavoittelu
Perfektionismi ja väärät oletukset saavat joskus aikaan sen, että hylkäämme tekemämme ison työn ja käyttämämme ajan ilman sen suurempaa miettimistä. Moka tai virhe ei tarvitse olla edes kovin iso, mutta sen vaikutukset on sitäkin suuremmat, kun hylkäämme koko tekstin tai joudumme muokkaamaan isojakin kokonaisuuksia yhden virheen takia.
Tässä on se perimmäinen haaste: Yritämme saada aikaan täydellistä, mikä ei koskaan ole mahdollista. Eikä edes sisällön tapauksessa kovinkaan tavoiteltavaa.
Lähes aina kyse on omista oletuksistamme ja ajatus- tai toimintamalleista, jotka johtavat siihen, että tyytyväisyyteen ei ole edes mahdollisuutta. Kuten esimerkiksi:
Epäilet, että et osaa kirjoittaa
Kirjoitat toisena ihmisenä etkä siksi ole tyytyväinen
Et uskalla tuoda esille persoonaasi
Täydellisyyden tavoittelu johtaa aina siihen, että mikään ei ole tarpeeksi hyvää eikä siksi sisältösi näe päivänvaloa tarpeeksi usein.
Vihollinen #4: Kärsimättömyyden kuristus
Somekanavat ovat paikkoja, joissa tarkoituksena on postata sen hetken asioita ja ajankohtaisia tapahtumia. Mutta markkinoinnin suunnitelmallisuuden ja säännöllisyyden näkökulmasta se on todella huono juttu.
Välittömyyden ja suunnitelmallisuuden yhdistäminen johtaa usein siihen, että sisältöä luodaan sillä samalla istumalla kun se julkaistaan. Se ei anna sinulle tilaa miettiä ja pohtia rauhassa tai esimerkiksi edes ajastaa sisältöäsi. Tämä saa aikaan hektisen olon ja johtaa kuormittumiseen. Lopputulos? Et tee sisältöä tai teet sitä silloin, kun jaksamisesi sen sallii.
Sama somen hektisyys saa aikaan myös sen, että tuloksia pitäisi tulla heti. Jos niitä ei tule, intosi lopahtaa. Ja se johtaa jälleen kerran säännöllisyydenkin lopahtamiseen.
Vihollinen #5: Sumeaa sisällön luomista
Viimeinen, mutta ei suinkaan merkityksettömin, vihollinen säännöllisyydelle on selkeyden puute. Kun et tiedä, mitä olet tekemässä, on vaikea palata kerta toisensa jälkeen luomaan sisältöä. Selkeyden puute sisällön luomisessa liittyy useimmiten punaisen langan ja sisällön aiheiden puuttumiseen. Jos niitä ei ole, luot sisältöä sokkona ja tulet turhautumaan jossain vaiheessa epämääräisyyteen ja rönsyilyyn.
Olenko jo masentanut sinua liikaa pelkillä ongelmilla? Se ei toki ole tarkoitukseni vaan se, että näkisit ja hahmottaisit sen oman ongelmasi sisällön säännöllisyyden suhteen.
En jätä sinua "roikkumaan" yksin näiden vihollisten kanssa, vaan toki minulta löytyy vinkkejäkin sinulle! Säännöllinen sisältö -oppaastani voit lukea lisää näistä vihollisista ja myös vinkeistäni niiden ratkomiseen.
Tilaa opas tästä:
Comentários